background

Old timers Austin.

Austin 16 Berkeley 1930-1932   

 

Herbert Austin werd in 1866 geboren in het Britse Little Missenden (Buckinghamshire) Zijn vader was een eenvoudige boer. Met een oom trok hij naar Australië waar hij werkte als leerling in de metaalgieterij. Later ontmoette hij in Australë Frederick York Wolseley. Wolseley was onder de indruk van de Brit en leende hem geld. In zijn leerlingjaren had hij een behoorlijke technische ervaring en ontwikkelde een tondeuse voor het schapenscheren. Nadat hij daar een aantal octrooïen op had gekregen ging hij terug naar het Verenigd Koninkrijk. In Wolseleys fabriek in Birmingham vervaardigde men scheermachines, werktuigen voor in de fabriek en fietsen. In 1895 construeerde hij een automobiel, de eerste Wolseley. Het was min of meer een gemotoriseerde driewielige fiets. Hij verliet Wolseley en richtte in 1905 de Austin Motor Company op. In 1906 maakte hij 100 auto's per jaar en in 1914 had hij 2000 werknemers en maakte al meer dan 1000 auto's per jaar. In 1922 werd de eerste Austin Seven gemaakt. Deze auto werd in licentie gemaakt door onder meer het Duitse BMW, het Franse Rosengart, het Japanse Datsun en het Amerikaanse Bantam. Van 1919 tot 1924 zetelde Austin in het parlement. Hij kreeg de titel van baron. Sir Austin kreeg drie kinderen en overleed in 1941.

..............................................

Read More>>

Austin 10 Berkeley 1930-1932   

Nederlandse registratie status: Eerst productie datum 1946-06-30, 4 cylinders, 940 kg netto.